ទសពិធរាជធម៌ ទាំង​១០​ប្រការ

ទសពិធរាជធម៌ (ទៈ សៈពិធៈរាជៈ ធ័រ, ឬតាមទម្លាប់ថា ទស់សៈពិត--) ន. (បាលី. ទសវិធ + រាជធម្ម) រាជធម៌ ១០យ៉ាង គឺ​ធម៌១០ប្រការ សម្រាប់​ព្រះរាជា​ទ្រង់​ប្រព្រឹត្ត ព្រមទាំង​ណែនាំ​ពួក​សេនាបតី​មន្ត្រី​ធំ​តូច និង​ពួក​ប្រជារាស្ត្រ​ឲ្យ​ប្រព្រឹត្ត​ផង។ ទសពិធរាជធម៌ ជា​ក្រឹត្យក្រម​ច្បាប់​វិន័យ​ដែល​ព្រះមហាក្សត្រ​ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ប្រទេសជាតិ​ខ្មែរ ត្រូវតែ​ប្រកាន់​គោរព និង​អនុវត្ត​តាម​ដោយ​ហ្មត់ចត់​ខ្ជាប់ខ្ជួន និង​ត្រឹមត្រូវ​ជាទីបំផុត។បើពុំនោះសោត​ទេ​ ប្រទេសជាតិ ប្រជានុរាស្ត្រ នឹង​ជួបប្រទះ​វិបត្តិ​អន្តរាយ​ ក្តៅក្រហាយ រំជើបរំជួល ចលាចល អសន្តិសុខ សង្គ្រាម ទុក្ខសោក​សង្រេង ភ័យ​ព្រួយ ព្រាត់ប្រាស​ក្រុម​គ្រួសារ ញាតិសន្តាន​ជាមិនខាន។ ឯ​ព្រះមហាក្សត្រ និង​អ្នក​ដឹកនាំ​​គេច​ផុត​យករួចខ្លួន​បាន​ដែរ។ ដូច​ក្នុង​ន័យ​ពាក្យពេចន៍​បាន​បញ្ជាក់​ស្រាប់ ទសពិធរាជធម៌ គឺច្បាប់ទាំង១០ប្រការដែលចែងបញ្ញត្តិអំពីករណីកិច្ច របស់​ព្រះមហាក្សត្រ និង​អ្នក​ដឹកនាំ​ប្រទេសខ្មែរ។

ទសពិធរាជធម៌​ទាំង​ដប់​មាន៖

ទាន

ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវតែ​ធ្វើ​ទាន​ចែក​អំណោយ ដល់​ប្រជាជន​គ្រប់​មជ្ឈដ្ឋាន ដោយ​គ្មាន​គំនិត​គិត​កេងប្រវ័ញ្ច​ធ្វើ​ប្រជាភិថុតិ​ឡើយ គឺ​មានន័យថា​ទាន​នោះ​ត្រូវ​មាន​ភាព​បរិសុទ្ឋ​ល្អ​ប្រសើរ គ្មាន​ជាប់ជំពាក់​ប្រឡាក់ប្រឡូស​នឹង​បាបកម្ម។ បើ​យើង​ពោល​អោយ​ចំ​ទៅ​ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ត្រូវ​រៀបចំ​គ្រប់គ្រង​នគរ ធ្វើ​ដូចម្តេច​ចេះ​ចែកចាយ​ផ្តល់​ប្រជាពលរដ្ឋ និង​ជាតិ​នូវ​លទ្ធភាព​គ្រប់គ្រាន់ ដើម្បី​ជំរុញ​អោយ​មាន​ធនធាន​មាន​ចំណេះវិជ្ជា​អាច​រស់នៅ​ក្នុង​សភាព​ថ្លៃថ្នូរ ពេញលេញ​ជា​មនុស្សម្នា​មាន​កិត្តិយស​រុងរឿង​ថ្កុំថ្កើង។

សីល

ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ត្រូវតែ​ប្រកាន់ និង​រក្សា​អោយ​មាន​សីលធម៌​ដក់ជាប់​ក្នុង​ខ្លួន​ជានិច្ច។ សីលធម៌​នេះ​គឺ​បញ្ចសីលា ឬសីល៥ និង​ព្រហ្មវិហារ​ធម៌​ចំពោះ​ប្រជានុរាស្ត្រ។
ក្នុង​បញ្ចសីលា គេ​កត់សំគាល់​ឃើញ​មាន​ការ​មិន​ប្រមាថ ឬ​សម្លាប់​ជីវិត​មិន​លួច​ប្លន់ មិន​លួចលាក់​មាន​សហាយស្មន់ មិន​ភូតភរ​កុហក​បោកប្រាស់ និង​មិន​ភ្លើតភ្លើន​បណ្តោយ​ខ្លួន​អោយ​លង់លក់​ទៅ​ដោយ​គ្រឿងស្រវឹង។ ចំណែក​ក្នុង​ព្រហ្មវិហារ​ធម៌​វិញ មានធម៌ទាំងអស់៤គឺ៖

  • មេត្តា ជា​ការ​ស្រលាញ់​រាប់អាន​ដែល​មាន​ចំពោះ​មនុស្ស​គ្រប់រូប​គ្រប់​ប្រភេទ
  • ករុណា ដែល​ជា​ការ​ផ្សព្វផ្សាយ​នូវ​ការ​អាណិតអាសូរ​សន្តោស
  • មុទិតា ដែល​ជា​ការ​ត្រេកអរ​សាទរ​នៅពេល​ដែល​ប្រជាពលរដ្ឋ​បាន​សុខសប្បាយ​ចំរុងចំរើន​ក្សេមក្សាន្ត និង
  • ឧបេក្ខា ដែល​ជា​ការ​រាប់រក​អស់​គ្រប់សព្វ​សត្វ​ដោយ​ក្តី​ស្មោះស្ម័គ្រ​ស្មើគ្នា គ្មាន​រើសអើង​ប្រកាន់​វណ្ណៈ ឬ ពណ៌​សម្បុរ។

បរិច្ចាគ

ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ត្រូវ​យក​ព្រះរាជទ្រព្យ ឬ​សម្បត្តិ​រដ្ឋ​ទៅ​ចែក​ជួយ​ប្រទេសជាតិ។​​ គឺ​ក្នុង​ន័យ​ត្រូវ​ចេះ​ប្រើ​ប្រាក់កាស​ធនធាន​រដ្ឋ ដោយ​យុត្តិធម៌​ត្រឹមត្រូវ​ឥត​លំអៀង​កេងបន្លំ​យក​ទៅ​កសាង​អភិវឌ្ឍ​ប្រទេសជាតិ អោយ​បាន​ជឿនលឿន​ឆ្ពោះទៅ​រក​វឌ្ឍនភាព​និង​សុភមង្គល​វិធី​នេះ គឺ​ការ​បែងចែក​ភោគផល​ធនធាន​នគរ អោយ​ទៅ​ដល់​ប្រជាជន​គ្រប់​ស្រទាប់​ជាន់ថ្នាក់​ដោយ​គ្មាន​រើសអើង​វណ្ណៈ។ពីព្រោះ​ជា​សិទ្ធិ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​គ្រប់រូប មិនមែន​ជា​អំណោយ ឬ​ជា​ការ​នាំ និង​អ្នក​នយោបាយ​ម្នាក់ៗ​ត្រូវតែ​គោរព​ និង​ប្រតិបត្តិ​ធ្វើតាម​ដែរ។

អាជ្ជវៈ

(មាន​សេចក្ដី​ត្រង់)​ ការ​ទៀងត្រង់​មិន​វៀចវេរ​ដែល​ព្រះមហាក្សត្រ និង​អ្នក​ដឹកនាំ​ត្រូវតែ​គោរព និង​ប្រកាន់​ខ្ជាប់ខ្ជួន​ជាដាច់ខាត។ក្នុង​ពាក្យ​ទៀងត្រង់​អត្ថន័យ​មាន​ទំហំ​ធំធេង​ណាស់ គឺ​ជាប់​ជំពាក់​ទៅ​នឹង​កាយ វាចា ចិត្ត របស់​អ្នក​ដឹកនាំ។ បើ​និយាយ​ឱ្យ​ចំ​ទៅ​​គឺ​គេ​មិន​ត្រូវ​ក្បត់​ប្រជាជន និង​ប្រទេសជាតិ​ឯង​មិន​ប្រើ​អំណាចផ្ដាច់ការ មិន​អយុត្តិធម៌ មិន​បំរើ​ផលប្រយោជន៍​ផ្ទាល់ខ្លួន ក្រុម​គ្រួសារ​ បក្សពួក និង បរទេស។

មទ្ទវៈ

(មាន​សេចក្ដី​ទន់ភ្លន់​ស្លូត​សុភាព​រាបសា) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវតែ​រៀបចំ​ឫកពារ អាកប្បកិរិយា​​ ពាក្យសម្ដី ចិត្តគំនិត​អោយ​បាន​ទន់ភ្លន់​សុភាពរាបសារ ល្អ​ត្រឹមត្រូវ​ថ្លៃថ្នូរ​យុត្តិធម៌ ដោយ​មិន​បញ្ចេញ​អាការៈ ឬកពារ​ច្រងេងច្រងាង​ច្រឡោងខាម ​ច្រឡើសបើស ហារ​ស្រែក​ឡើង​រកតែ​កាប់​ចាក់​ប្រើ​កម្លាំងបាយ​ជាមួយ នឹង​ប្រជារាស្ត្រ​ទន់ខ្សោយ។ព្រះមហាក្សត្រ ឬ អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ជា​តំណាង​ប្រជាជាតិ​មួយ​ទាំងមូល។ បើ​អ្នក​តំណាង​ប្រជាជាតិ​ទាំងនេះ​មាន​កាយ វាចា ចិត្ត​មិនល្អ​សមរម្យ​នោះ​គឺ​ប្រទេសជាតិ និង ប្រជាជន​ទាំងអស់គ្នា​ដែល​ត្រូវ​បាត់បង់​កិត្តិយស​ត្រូវ​គេ​មើលងាយ​និង​ទទួល​នូវ​ផល​វិបាក​រង​គ្រោះថ្នាក់​គ្រប់​បែបយ៉ាង។

តបៈ

(ការ​កាន់​ឧបោសថសីល​តាម​កាលកំណត់​ម្ដងៗ) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​តាម​កាលកំណត់​ត្រូវតែ​ចូល​កាន់​ឧបោសថសីល ដើម្បី​ដុសខាត់​អប់រំ​ចិត្ត​អារម្មណ៍​មនោសញ្ចេតនា​អោយ​ភ្លឺស្វាង​ចៀសវាង​អវិជ្ជា​ដែល​ជា​ប្រភព​នៃ ក្តី​វិនាស​ការ​ចូល​កាន់​ឧបោសថសីល​អាច​ចាត់ទុក​ជា​ការ​ដកឃ្លា​មួយ​រយៈ​ពី​ភាព​ជាប់​ជំពាក់ជំពិន​ក្នុង​បញ្ហា​បច្ចុប្បន្ន​ដើម្បី​យក​ពេល​យក​ឱកាស​សំរាប់​សញ្ជប់សញ្ជឹង​រិះគិត​ពិចារណា ឆ្លុះ​ពិនិត្យមើល​អស់​សព្វគ្រប់​សកម្មភាព និង​អំពើ​ទាំងប៉ុន្មាន​ដែល​ខ្លួន​ផ្ទាល់​បាន​ប្រព្រឹត្ត។ អាកប្បកិរិយា​និង​កាយវិការ​របៀប​នេះ​អាច​នាំ​អោយ​អ្នក​ដឹកនាំ ឬ​អ្នក​នយោបាយ​មាន ពេល​វេលា​និង​រក​ផ្លូវ​ល្អ​ឃើញ​ហើយ​អាច​ផ្លាស់ប្ដូរ​លុបលាង​កែប្រែ​កំហុស​អាក្រក់​ល្អ​ទាំងប៉ុន្មាន​ដែល​ខ្លួន​បាន​ប្រព្រឹត្ត​ដែរ។

អក្កោធនៈ

(មិន​ក្តៅ​ក្រហាយ​អ្នក​ដទៃ) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​មិន​ត្រូវ​ដើរ​ឆ្កឹះឆ្កៀល​ដុតរោល​បំបែកបំបាក់​អ្នក​ដទៃ​អោយ​កើត​មាន​កំហឹង ដើម្បី​គ្រប់គ្រង​តាំងខ្លួន​មាន​តែ​មួយ​គត់​ប៉ុណ្ណោះទេ។ ការ​បង្កបង្កើត​អោយ​មាន​រឿង​សៅហ្មង​អោយ​មាន​ការ​ក្តៅ​ក្រហល់ក្រហាយ ដូច្នេះ​បណ្តាល​ធ្វើអោយ​បែកបាក់​ប្រេះឆា​សាមគ្គី​ផ្ទៃក្នុង​ហើយ​អាច​ក្លាយជា​ចលាចល​ច្របូកច្របល់ និង​ជា​សង្គ្រាម​បង្ហូរឈាម។ អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវតែ​ចេះ​រំងាប់ចិត្ត​មិន​អោយ​មាន​កំហឹង​គំនុំ និង​មាន​ការ​សងសឹក​ឆេះឆាប​ដក់​គុំ​ក្នុង​ខ្លួន​ឡើយ។ ការ​កសាង​ប្រទេសជាតិ​មិន មែន​ស្ថិតនៅ​លើ​ការ​បំបែកបំបាក់​សាមគ្គី​បង្កើត​អោយ​មាន​ជំលោះ​ឈ្លោះ​មើល​មុខ​គ្នា​មិន​ត្រង់​នោះ​ទេ។

អវិហឹសា

(មិន​បៀតបៀន​អ្នក​ដទៃ) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​មិន​ត្រូវ​យក​ហិង្សា​ឬ​កម្លាំងបាយ​និង​អាវុធ​មក​ធ្វើ​ជា​ត្រីមុខ​ទេ ក្នុង​ការ​ត្រិះរិះ​ពិចារណា​និង​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​អាយុជីវិត​ប្រទេសជាតិ។ បើ​យើង​គ្មាន​គំនិតអាក្រក់​មិន​ប្រើ​កំលាំង​អាវុធ​មិន​ប្រៀន​គេ គេ​ក៏​មិន​បៀតបៀន​មក​លើ​យើង​ដែរ។ គោលការណ៍​ធំ​ត្រូវ​ស្ថិតនៅ​លើ​ទស្សន:​សន្តិវិធី​ក្នុង​ការ​ដោះស្រាយ​គ្រប់​បញ្ហា​កសាង​ប្រទេសជាតិ។ទស្សនៈ​សន្តិភាព​ត្រូវ​ស្ថិតនៅ​ជា​មូលដ្ឋាន​ជា​គោលដៅ​ធំ​ចំបង​ដែល​ព្រះមហាក្សត្រ និង​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវតែ​នាំគ្នា​ខំ​ស្វែង​ទៅ​រក​ឈោង​ហក់​ចាប់​អោបក្រសោប​យក​មក​អោយ​បាន​ជា​ចាំបាច់​ពីព្រោះ​ប្រទេសជាតិ​នីមួយៗ​ត្រូវការ​សន្តិភាព ដើម្បី​កសាង​ដើរឆ្ពោះ​ទៅ​រក​អ្វី​ដែល​ជា​ការ​អភិវឌ្ឍន៍​ជា​ការ​រីក​ចំរើន​លូតលាស់ និង​ជីវភាព​រុងរឿង​រស់នៅ​ដោយ​សុខ​សន្តិភាព​ក្សេមក្សាន្ត។

ខន្តី

(មាន​សេចក្ដី​អត់ធន់) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវតែ​មាន​ចិត្ត​អំណត់​អត់ធន់​ហើយ​មិន​លោត​ទៅ​តាម​កំលាំង​ខ្យល់​ព្រឹត្តិការណ៍​ដែល​បោកបក់​នោះ​ទេ។ ការ​ស្ទុះ​ហក់លោត​ទាំង​កម្រោល​ទៅ​តាម​ភ្លើងកំហឹង​ទៅ​តាម​ចំណង់ចិត្ត​មានៈ​ទៅ​តាម​ការ​លោភលន់​រំជើបរំជួល ត្រេកត្រអាល អាច​នាំមក​នូវ​ការ​វិនាសអន្តរាយ​នូវ​ផល​អាក្រក់​ដែល​ពុំ​អាច​ប៉ាន់ស្មាន​បាន​ដល់​ការ​ត្រិះរិះ​ពិចារណា​រក​យល់​ហេតុផល​ការរៀបចំ និង​អនុវត្ត​គោលដៅ​គម្រោង​ផែនការណ៍​ផ្សេងៗ​ជា​អត្ថប្រយោជន៍​សំរាប់​ប្រទេសជាតិ។ ការ​ប្រកាន់​ចិត្ត​នឹងន​មិន​ឆេវឆាវ ព្យាយាម​សំភី​អំណត់​អាច​ណែនាំ​អោយ​យើង​ចេះ​រង់ចាំ​ពេលវេលា​ឱកាសល្អ​ដើម្បី​អនុវត្ត​គោលការណ៍​អោយ​បាន​សំរេច។ ការ​ប្រកាន់​ខន្តី​អំណត់​អត់ធ្មត់​សង្កត់ចិត្ត និង​ព្យាយាម​ជា​គុណ​សម្បត្តិ​មួយ​ដ៏​កម្រ​រក​បាន​ក្នុង​សម្បត្តិ​មនុស្ស។

អវិរោធនៈ

(មិន​បំពាន​លើ​ធម៌​លើច្បាប់) ព្រះមហាក្សត្រ ឬ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ត្រូវ​គោរព​ច្បាប់​ជា​ធរមាន។ គេ​ត្រូវតែ​ដាក់​ច្បាប់​ជា​ធំ​អោយ​ខ្ពស់​បំផុត​លើ​បុគ្គល។ គេ​ត្រូវ​ទុកដាក់​ច្បាប់​វិន័យ​ធម៌​ជា​មូលដ្ឋាន និង​ជា​គ្រឹះ​របស់​ជាតិ​សំរាប់​រៀបចំ​ស្ថាប័ន​អោយ​កើត​មាន​ជា​នីតិរដ្ឋ។ គេ​ត្រូវ​ធ្វើ​ដូចម្តេច​អោយ​ច្បាប់​ធម្មវិន័យ​ក្រឹត្យក្រម​ក្លាយទៅជា​របង​សំរាប់​ការពារ​ធានារ៉ាប់រង​សុខ​សន្តិភាព​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទន់ខ្សោយ។ជាដាច់ខាត​គេ​មិន​ត្រូវ​រំលោភបំពាន​ដើរ​ជាន់ឈ្លី​លើ​ច្បាប់​លើ​ធម៌​លើ​វិន័យ​ក្រឹត្យក្រម​ដែល​ធ្លាប់​មាន​ក្នុង​សង្គមជាតិ​នោះ​ឡើយ។ ទោះ​ស្តេច​ទោះ​មន្ត្រី​ទោះ​សេចក្ដី​គហបតី​និង​ក្រុម​គ្រួសារ​ក៏​ត្រូវ​តែ​ទទួល​ទោស​ដែរ​នៅ​ចំពោះ​មុខ​ច្បាប់។ បើ​ក្សត្រ​នោះ​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​នោះ​មិន​គោរពច្បាប់​សង្គម ហើយ​បែរជា​នាំគ្នា​បង្កើត​ច្បាប់​ថ្មី តម្រូវ​តម្រង់​សំរាប់​បំរើ​អំណាច​និង​ផលប្រយោជន៍​របស់​ខ្លួន​ពេល​នោះ​ប្រទេសជាតិ​និង​ជួប​ប្រទះ​នូវ​ភាព​អនាធិបតេយ្យ​រំជើបរំជួល ចលាចល​អសន្តិសុខ​អន្តរាយ​ហើយ​ប្រជារាស្ត្រ​នឹង​រងទុក្ខ​វេទនា​ព្រាត់ប្រាស​បែកបាក់​ក្រុម​ញាតិសន្តាន​ជាមិនខាន គឺ​បាន​សេចក្ដី​ថា​នរណា​ដែល​គ្មាន​ច្បាប់ គ្មាន​សីលធម៌ គ្មាន​គុណធម៌ គ្មាន​វិន័យ​ក្រឹត្យក្រម​នគរ​នោះ​មិន​អាច​នឹង​ចំរើនរុងរឿង​រស់​ក្នុង​សន្តិភាព​បាន​ឡើយ។ នគរ​នោះ​នឹង​ត្រូវ​រលេះរលួយ​ទ្រុឌទ្រោម​ចុះ​អោនថយ​ខ្សោយ​ដើរ​ថយក្រោយ​ចាញ់​គេ​ជា​លំដាប់។ ចំណែក​ព្រះមហាក្សត្រ និង​អ្នក​ដឹកនាំ​ជាតិ​ទាំងនោះ​វិញ ក៏​រត់​មិន​រួច​ពី​ប្រជានុរាស្ត្រ​ផ្ដន្ទាទោស​ដែរ៕
_____________________
ប្រភព​ពី Wikipedia Khmer
(កែចុងក្រោយនៅម៉ោង០១:២៨ ថ្ងៃសៅរ៍ ទី៣០ ខែមេសា ឆ្នាំ២០២២)



source https://akbalthom.blogspot.com/2022/05/blog-post_21.html

Comments